به گزارش مشرق، پراید ۱۱۱ که تا همین چندروز پیش به مرز ۲۱۵میلیون تومان هم رسید، روز پنجشنبه تا ۲۰۰میلیون سقوط کرد. دنا پلاس توربو سانروف دار هم که قبل از عید ۵۰۰ میلیون معامله میشد این روزها تا ۴۶۰میلیون پایین آمده. پژو ۲۰۷دندهای هم حدود ۳۰میلیون افت قیمت را طی چندروز گذشته تجربه کرده است. در گفتوگوهای میدانی بیشتر دستاندرکاران حوزه خودرو، اخبار مربوط به آزادسازی واردات را عامل اصلی این افت قیمت داخلیها میدانند.
این در حالی است که هنوز هیچ دستورالعمل جدیدی دراینباره از سوی دولت صادر نشده و حتی به همان قانونی هم که مطرح است، انتقادات جدی وارد است. بهعنوان مثال یکی از این انتقادات شرطی است که در نتیجه آن تنها آنهایی میتوانند خودرو وارد کنند که خودرو یا قطعات آن را صادر کنند! البته شنیدهها حکایت از آن دارد که دولت قصد دارد برای اولین بار تعرفه واردات خودرو را هم معقولتر کند و این امر قاعدتاً سبب کاهش نهایی قیمت خودرو میشود.
در سالهایی که واردات خودرو آزاد بود، دولتهای وقت بعضاً بین ۸۵ تا ۹۰ درصد بوده است. این امر ضمن درآمدزایی برای دولت، موجب میشد حمایتهای بیچونوچرا از صنعت خودرو ادامه پیدا کند. اما حالا که همه حتی رهبر انقلاب نسبت به وضعیت کیفیت و قیمت خودروها انتقاد دارند، آیا دولت واقعاً تعرفهها را معقولتر خواهد کرد؟ پاسخ به این پرسش را باید در روزهای آینده بشنویم.
منبع:قدس